hhg5fdh4k3j
Omezování služeb na kraji pokračuje
Zastupitelstvo Středočeského kraje postupně vyhlásilo v okleštěné podobě dotační tituly, v rámci kterých je možné získat prostředky i na rozvoj obcí, oblast životního prostředí, či na spolkovou a kulturní činnost. Zároveň byly vyhlášeny se značně omezeným rozsahem i nové dotační tituly, které podporují např. rozvoj cyklostezek v obcích a městech a celkové opravy komunikací a souvisejících staveb nebo i bytovou výstavbu obcí. Tyto drobky však nemohou zastínit zásadní škrty v oblasti služeb.
V posledních měsících vstoupila v platnost některá usnesení orgánů Středočeského kraje, které mají negativní dopady na život v našem kraji.
Již jsme informovali o zrušení učňovských stipendií, v rámci kterých mohl učeň získat na školní rok až 11 tisíc Kč. Informovali jsme o záměru rušit a slučovat střední školy.
U tří škol byl již tento záměr schválen. Přes protesty veřejnosti i odborníků bude zrušena SOŠ a SOU Stanislava Kubra ve Středoklukách, nástupnickou organizací bude SOŠ a SOU v Kladně na nám. E. Beneše a SOU a Praktická škola v Kladně – Vrapicích. Obdobný osud potká Integrovanou SŠ v Jesenici, nástupnickou organizací bude ZŠ a Praktická škola Jesenice. A velké emoce budilo i zrušení Gymnázia pod Svatou Horou Příbrami, tam bude nástupnickou organizací Gymnázium Příbram Legionářů.
Tím ale likvidace škol nekončí, v seznamu nepohodlných škol je totiž zhruba 30 jmen.
Informovali jsme také, že zrušeno bylo Středočeské jízdné, v rámci kterého mohli žáci, studenti, učni, ale i senioři jezdit zdarma. A že se plánuje zdražení hromadné dopravy.
Také tento záměr je již v Zastupitelstvu Středočeského kraje také schválen a po přitakání Hlavního města Prahy vstoupí nakonec zdražení hromadné dopravy v průměru o 25% od poloviny roku v platnost. Dotkne se jak jednotlivých jízdenek, tak všech časových kupónů.
Jízdenka na 30 minut zdraží z 24 na 30 Kč, 90minutová z 32 na 40 korun. Zdraží rovněž sms jízdenky, a to o v případě třicetiminutové z 24 na 31 Kč a 90 minutové z 32 na 42 Kč. Zdražení časových kupónů je odstupňované dle času trvání i počtu pásem.
Zároveň dochází k restrikcím v rozsahu dopravní obslužnosti, plánuje se dokonce rušení některých tratí, a to dokonce těch, do kterých šly nedávno nemalé investice, např. na trati z Mělníka do Mladé Boleslavi, kde od Mšena do Mělníka došlo ke kompletní modernizaci tratě za půl miliardy korun, nebo na trati Vraňany – Lužec nad Vltavou, kde bylo nedávno dokončen soubor zdvihacích mostů včetně železničního za stovky milionů korun.
Tratě, kde může dojít k omezení provozu, jsou následující:
012, Plaňany zast. – Kouřim: zastavení provozu, náhrada autobusy
014, Uhlířské Janovice – Ledečko: pouze sezónní a rekreační vlaky, jinak náhrada autobusy
062, Křinec – Městec Králové: zastavení provozu, náhrady autobusy
063, Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov: zastavení provozu bez náhrady
064+076, Mladá Boleslav – Mělník: zastavení provozu v pracovní dny, náhrada autobusy, víkendový provoz
094, Vraňany – Lužec nad Vltavou: zastavení provozu, náhrada autobusy
095, Zlonice – Straškov: zastavení provozu bez náhrady
110, Klobuky v Čechách – Peruc: zastavení provozu, provoz pouze sezónních vlaků, náhrada autobusy
121, Hostivice – Podlešín: omezení na celé trati kromě vlaků do Amazonu a provozu Cyklohráčku
124, Lužná u Rakovníka – Deštnice: omezení provozu na víkendové vlaky a týdenní dojížďku (pondělí, pátek)
162, Rakovník – Kralovice u Rakovníka: zastavení provozu, nahrazení autobusy.
204, Březnice – Rožmitál pod Třemšínem: zastavení provozu, částečná náhrada autobusy
233, Čelákovice – Mochov: zastavení provozu bez náhrady.
Přestože cílem všech těchto opatření je prý hledat úspory, neváhal kraj najít 25 mil. Kč na to, aby vyhlásil dotační titul na podporu i soukromých zdravotnických zařízení. Ti, co hluboko pod tržní cenou zprivatizovali za vlády ODS krajské nemocnice a prodali ziskové provozy, tak mají šanci vyvézt soukromým, často nadnárodním subjektům, z nichž někteří mají obrat větší než je rozpočet kraje, další veřejné prostředky.